wait please
شکیبا باشید
صفحه اصلی آرشیو اخبار و مقالات طراحی سایت محتوای تکراری و جریمه سایت

محتوای تکراری و جریمه سایت

محتوای تکراری و جریمه سایت

یکی از سوالات رایج در انجمن های گفتگو و تالارهای سئو نحوه جریمه گوگل برای سایتهایی است که محتوای تکراری ارائه میدهند و بعبارت دیگر کاری جز کپی پیست مطالب سایتهای دیگر نمیکنند. فارغ از درست یا غلط بودن این کار که شخصا شدیدا با آن مخالف هستم گاهی اوقات خودمان همین کار را با سایت خود انجام میدهیم. بدین معنی که شما یک مطلب یا نوشته را انتشار میدهید ولی با چند آدرس مختلف در همان سایت که میتواند از نظر گوگل معادل با انتشار محتوای تکراری در سایت باشد.

جریمه سایت بدلیل محتوای تکراری
یکی از سوالات رایج در انجمن های گفتگو و تالارهای سئو نحوه جریمه گوگل برای سایتهایی است که محتوای تکراری ارائه میدهند و بعبارت دیگر کاری جز کپی پیست مطالب سایتهای دیگر نمیکنند. فارغ از درست یا غلط بودن این کار که شخصا شدیدا با آن مخالف هستم گاهی اوقات خودمان همین کار را با سایت خود انجام میدهیم. بدین معنی که شما یک مطلب یا نوشته را انتشار میدهید ولی با چند آدرس مختلف در همان سایت که میتواند از نظر گوگل معادل با انتشار محتوای تکراری در سایت باشد.
این اتفاق بدلیل اشتباه در کدنویسی اولیه و یا عدم رعایت اصول سئو پیش می آید و نتیجه ای جز جریمه سایت توسط الکوریتم گوگل پاندا و حذف صفحات شما از گوگل نخواهد داشت. هیچ چیز بدتر از ان نیست که سایت شما بدلیل یک محتوای مفید و غیرتکراری جریمه شود. پس بیایید در ابتدا مفهوم محتوای تکراری یا همان Duplicate Content را بهتر بشناسیم.


محتوای تکراری چیست؟
هر مطلب یا نوشته بر روی سایت شما که دقیقا مشابه مطالب سایتهای دیگر و یا حتی سایر صفحات سایت خودتان باشد، از دید گوگل محتوای تکراری یا کپی شناخته میشود. بعنوان مثال:

مقاله شما عینا در سایت دیگری کپی و منتشر شود.
صفحه اصلی سایت شما چندین آدرس مجزا داشته باشد، مانند: http://site.com، http://www.site.com و http://www.site.com/index.php. تعیین دامنه اصلی سایت برای جلوگیری از این اتفاق اهمیت ویژه ای دارد.
صفحاتی مانند محصولات فروشگاهی که با تغییر خصوصیت محصول (سایز، رنگ و …) به آدرس جدیدی منتقل میشوند. مثل http://yoursite.com/product و http://yoursite.com/product?sessionid=5486481
صفحاتی که دارای حالات تنظیم متنوعی مانند نمایش بصورت جدول یا لیست هستند و با تغییر آن آدرس صفحه نیز تغییر میکند.
سایتهایی که گزینه ای برای پرینت صفحه در نظر گرفته اند ولی با کلیک بر روی آن یک صفحه جدید با آدرسی متفاوت و محتوای تکراری باز میشود.
آدرس هایی که قبل از ورود به حساب کاربری با http و بعد از آن با https فراخوان میشوند.

محتوای غیرتکراری چیست؟
محتوای غیرتکراری یا مفید میتوانند برگرفته از دیگر سایتها باشند ولی موجب جریمه سایت شما نگردند، برای اینکار باید اصول نگارشی و حق کپی رایت را رعایت کنید.
متن یا پاراگرافی که بصورت نقل قول در سایت می آورید حتی اگر عینا کپی باشد محتوای تکراری نخواهد بود، به شرطی که منبع آن را نیز ذکر کنید.
تصاویر سایتهای دیگر یا تصویری از سایت خودتان که در چند صفحه استفاده شده است محتوای تکراری نیست زیرا هنوز گوگل قادر به درک و تشخیص آن نیست. ولی بهتر است که تصاویر را با ذکر منبع استفاده کنید تا بر اعتبار سایت خود نزد گوگل و بینندگان سایت بیافزایید.
اینفوگرافیک و ویدئو هایی که با کدهای فراخوان صحیح و از مرجع اصلی در سایت یا مطالب خود قرار میدهید نیز هیچ گونه جریمه ای برای شما بهمراه نخواهد داشت.

تاثیر محتوای تکراری بر سئو
معمولا زمانیکه روباتهای گوگل با محتوای تکراری و یکسان در چند سایت مواجه میشوند، آدرس معتبرترین سایت و آن مطلبی که در تاریخ قدیمی تری منتشر شده است را نشان میدهند و بقیه را از چشم بیننده پنهان میکنند. تنها در صورتیکه از گوگل بخواهید نتایج مخفی شده را به شما نشان میدهد. در بعضی موارد ممکن است هر دو صفحه ی یکسان را از نتایج خود خارج کند. در این شرایط مطالب شما ایندکس میشود ولی هیچ گاه به کاربران پیشنهاد نمیشود و جایی در نتایج گوگل نخواهد داشت.

از طرف دیگر با زیاد شدن صفحات سایت زمانیکه روباتهای گوگل برای شناسایی و ایندکس آنها صرف میکنند افزایش می یابد، و با توجه به آنکه زمان معینی را در سایت شما هستند امکان بررسی تمام صفحات و مطالب جدید را نخواهند داشت. زیرا زمان خود را صرف بررسی آدرس ها و محتوای تکراری میکنند.
زمانیکه یک لینک ورودی یا همان بک لینک به یک صفحه با چندین آدرس میرسد، ارزش آن به همان میزان تقسیم میشود. بعبارت دیگر یک بک لینک از صفحه ای با پیج رنک 4 به سایت شما با دو آدرس مختلف (مانند http://site.com و http://www.site.com) همانقدر تاثیرگذار است که یک بک لینک از صفحه ای با پیج رنک 2 به سایتی با آدرس یکتا.

مشخصا با کاهش رتبه صفحات شما از گوگل و یا حذف صفحات ایندکس شده، بازدید شما به شدت کاهش خواهد یافت، ولی اگر از ابتدا با همین سیستم مشغول به فعالیت بوده اید؛ شاید زحمات زیادی را هدر داده باشید و در عمل بازدهی و اعتبار سایت شما تا الان باید به مراتب بیش از این میبوده است. فرض کنید تعداد بازدید سایت شما از طریق گوگل به دو یا سه برابر افزایش یابد فکر میکنید تا چه میزان بر درآمد و بازدهی سایت شما تاثیر گذار است.

منبع : وبسیما