wait please
شکیبا باشید
صفحه اصلی آرشیو اخبار و مقالات طراحی سایت چطور کلمه کلیدی (keyword) مناسبی را انتخاب کنیم؟

چطور کلمه کلیدی (keyword) مناسبی را انتخاب کنیم؟

چطور کلمه کلیدی (keyword) مناسبی را انتخاب کنیم؟

انتخاب کلمه کلیدی مناسب، علی الخصوص برای سایت های نوپا، عامل بسیار کلیدی در موفقیت آنها در جذب مخاطب از طریق موتورهای جستجو است. اصل کلی در انتخاب کلمات کلیدی این است که شما باید عبارت هایی را انتخاب کنید که واقعاً توسط مخاطبان محصولات یا خدمات شما جستجو می شوند. در واقع انتخاب کلمه کلیدی مناسب بیش از آنکه پیرو عبارات مورد علاقه شما باشد، باید پیرو عبارات مورد توجه کاربران باشد.

انتخاب کلمه کلیدی مناسب، علی الخصوص برای سایت های نوپا، عامل بسیار کلیدی در موفقیت آنها در جذب مخاطب از طریق موتورهای جستجو است. اصل کلی در انتخاب کلمات کلیدی این است که شما باید عبارت هایی را انتخاب کنید که واقعاً توسط مخاطبان محصولات یا خدمات شما جستجو می شوند. در واقع انتخاب کلمه کلیدی مناسب بیش از آنکه پیرو عبارات مورد علاقه شما باشد، باید پیرو عبارات مورد توجه کاربران باشد.

مهمترین فاکتورها در انتخاب کلمات کلیدی عبارتند از:

الف) مرتبط بودن عبارت با رسالت سایت

ب) محبوبیت عبارت نزد کاربران

ج) میزان رقابت روی کلمه کلیدی

در ادامه به تفصیل در مورد هر یک از فاکتورها برای انتخاب کلمه کلیدی توضیح می دهم.

الف) مرتبط بودن عبارت با رسالت سایت شما

فرض کنید قصد دارید تا سایتی را راه اندازی کنید که در آن هدف شما جذب مخاطب برای اجرای پروژه های درسی دانشگاه است. در واقع خدمتی که شما ارائه می دهید اجرای پروژه درسی برای دانشجویان رشته کامپیوتر و درس های الف و ب و ج است. خوب، حالا چه کلمه کلیدی را انتخاب کنیم؟ در نگاه اول کلمات کلیدی زیر قابل بحث هستند:

    پروژه
    انجام پروژه
    انجام پروژه درسی
    انجام پروژه دانشجویی
    انجام پروژه ی دانشجویی
    انجام پروژه دانشگاهی
    انجام پروژه درس الف
    اجرای پروژه ...
    اجرای پروژه ی دانشجویی
    اجرای پروژه‌ی دانشجویی
    و ...

خوب این در واقع لیستی از کلمات کلیدی مهم را که به روش‌های مختلف به نگارش درآمده اند در اختیار شما می گذارد. به نکات زیر توجه کنید:

    فرق مورد 9 و 10 در وجود یک نیم فاصله است.
    فرق مورد 4 و 5 در کلمه "پروژه" و "پروژه ی" است.
    فرق مورد 5 و 9 در دو کلمه "اجرا" و "انجام" است.
    به لحاظ ادبی، استفاده از کلمه "اجرا" صحیح تر از استفاده از کلمه "انجام" است.
    فرق موارد 3 و 4 و 6 در کلمات "درسی"، "دانشجویی" و "دانشگاهی" است.
    مورد شماره 7 به طور خاص به درسی که شما ممکن است پروژه های آن درس را اجرا می کنید اشاره دارد و نه به پروژه های دانشجویی یا دانشگاهی.

خوب، کدام عبارت بهتری است؟ از دیدگاه معنایی و ارتباط مفهومی شما در عبارت کلیدی شماره 7، تا حد زیادی منظور خود را پوشش داده اید. به این ترتیب این کلمه کلیدی احتمالاً به شکل بهتری منظور مخاطبان شما را پوشش می دهد. اما خوب با کلماتی چون درس و دانشگاه و دانشجو و انجام و اجرا چه کنیم؟

خوب ارتباط مفهومی به تنهایی برای استفاده از کلمه کلیدی کافی نیست. به مورد زیر توجه کنید:

ب) محبوبیت عبارت نزد کاربران

این مورد مهمترین فاکتور در انتخاب کلمه کلیدی است. بهترین راه برای یافتن محبوبیت عبارت نزد کاربران استفاده از ابزار trends گوگل است. برای استفاده از این ابزار به آدرس زیر مراجعه کنید.

http://www.google.com/trends

سپس عبارات مورد نظر خود را وارد کنید تا میزان محبوبیت این عبارات را نزد کاربران با هم مقایسه کنید.

برای مثال، در مقایسه فوق میزان محبوبیت عبارت کلیدی "انجام پروژه دانشجویی" با سایر عبارات کلیدی بسیار بالا است. لذا اگر انتخاب ما میان کلمات کلیدی "انجام پروژه دانشجویی" و "انجام پروژه دانشگاهی" یا "انجام پروژه درسی" باشد، طبیعتاً عبارت "انجام پروژه دانشجویی" انتخاب بهتری است.

یک روش ساده برای دیدن محبوبیت عبارات کلیدی استفاده از پیشنهادهای گوگل است. به این روش که قبل از جستجو در زمان نوشتن عبارت، گوگل عبارات محبوب نزدیک به متن شما را به شما پیشنهاد می کند. همچنین بعد از جستجو، گوگل در صورتیکه عبارت محبوب تری در اختیار داشته باشد آنرا به شما پیشنهاد می کند که آیا منظور شما این عبارت بوده است .

ج) میزان رقابت روی کلمه کلیدی

رقبا از چند حیث قابل بررسی هستند:

    تعداد صفحات مرتبط با عبارات کلیدی شما
    قدرت رقبای شما که تبلور آن در Page Rank آنهاست.
    ضریب کارایی

در واقع شما باید برای تمام کلیدی انتخاب شده‌ی خود میزان رقابتی بودن را نیز بسنجید. البته طبیعتاً برخی از عبارات کلیدی به طرز واضحی از ابتدا از لیست عبارات مورد نظر شما حذف می شوند. برای مثال عباراتی که نیم فاصله در آنها وجود دارد.

تعداد صفحات جستجو: تعداد صفحاتی که عبارت کلیدی شما را در بردارند با یک جستجوی ساده مشخص می شود. برای مثال تعداد نتایج جستجو برای انجام پروژه دانشجویی 2 میلیون و 400 هزار عدد است. این تعداد برای انجام پروژه درسی 1 میلیون و 570 هزار نتیجه است.

قدرت رقبای شما از طریق تمرکز آنها بر عبارت مورد نظر شما و Page Rank آنها قابل حصول است. برای بررسی Page Rank رقبا از آدرس زیر استفاده کنید.

www.prchecker.info/check_page_rank.php

ضریب کارایی (KEI: Keyword Efficiency Index) به دنبال یافتن عباراتی است که جستجوی بیشتر (V: Search Volume) و رقبای کمتری (Number of Competitors) دارند. اشکال این ضریب این است که از قدرت رقبای شما که بالاتر بحث شد، سخنی به میان نمی آورد. روش به دست آوردن ضریب کارایی به صورت زیر است:

ضریب کارایی = جستجوی ماهانه عبارت * جستجوی ماهانه عبارت / تعداد نتایج جستجو

KEI = Search Volume2 / Number of competitors

برای به دست آوردن تعداد جستجوهای ماهانه از یک عبارت از ابزار http://adwords.google.com/keywordplanner استفاده کنید. برای مثال گوگل در حال حاضر عدد جستجوی ماهانه برای عبارت انجام پروژه دانشجویی را 170 ذکر کرده است و برای عبارت های انجام پروژه درسی و انجام پروژه دانشگاهی جستجویی را متصور نشده است. لذا انتخاب دو عبارت بدون جستجو، به طور واضحی عملی اشتباه به نظر می رسد چون در هر حال مقدار KEI برای این عبارت ها صفر خواهد بود.

ابزارهای انتخاب کلمه کلیدی

برای انتخاب کلمات یا عبارات کلیدی مناسب برخی ابزارها قابل استفاده هستند که البته هیچ کدام به اندازه سرویس های ارائه شده گوگل خوب نیستند. این ابزارها از آدرس های زیر قابل دسترس هستند:

    http://adwords.google.com/keywordplanner
    http://freekeywords.wordtracker.com
    http://www.vretoolbar.com/keywords
    http://www.keyworddiscovery.com/search.html

منبع : رستا