wait please
شکیبا باشید
صفحه اصلی آرشیو اخبار و مقالات طراحی سایت راهنمای انتخاب خرید و اجاره سرور اختصاصی مناسب برای وب سایت

راهنمای انتخاب خرید و اجاره سرور اختصاصی مناسب برای وب سایت

راهنمای انتخاب خرید و اجاره سرور اختصاصی مناسب برای وب سایت

تمامی وب سایت‌ها بر روی کامپیوترهایی قرار دارند که همواره روشن هستند و با یک اتصال اینترنت پرسرعت همیشه به شبکه متصل هستند. معمولا سرورها هر یک به چندین وب سایت خدمات ارائه میدهند. در واقع فضای هارد دیسک آنها به بخش های کوچکتری تقسیم شده است و اطلاعات هر وب سایت بر روی قسمتی از هارد قرار دارد. وب سایت‌های کوچک و متوسط به خوبی بر روی این سرورهای اشتراکی کار میکنند اما وقتی صحبت از یک وب سایت بزرگ تجاری به میان می آید وضعیت فرق میکند. در این حالت ممکن است شما نیاز به یک سرور اختصاصی Dedicate Server و یا سرور اختصاصی مجازی VPS داشته باشید.

تمامی وب سایت ها بر روی کامپیوترهایی قرار دارند که همواره روشن هستند و با یک اتصال اینترنت پرسرعت همیشه به شبکه متصل هستند. معمولا سرورها هر یک به چندین وب سایت خدمات ارائه میدهند. در واقع فضای هارد دیسک آنها به بخش های کوچکتری تقسیم شده است و اطلاعات هر وب سایت بر روی قسمتی از هارد قرار دارد. وب سایت های کوچک و متوسط به خوبی بر روی این سرورهای اشتراکی کار میکنند اما وقتی صحبت از یک وب سایت بزرگ تجاری به میان می آید وضعیت فرق میکند. در این حالت ممکن است شما نیاز به یک سرور اختصاصی Dedicate Server و یا سرور اختصاصی مجازی VPS داشته باشید.

در واقع سرورها نیز مانند کامپیوترهای عادی هستند اما قطعات حرفه ای تری دارند و بنابراین قیمت آنها نیز بالا است و علاوه بر این مدیریت سرورها نیز به مراتب از کامپیوترهای عادی دشوار تر است. بنابراین اکثر کاربران ترجیح میدهند به جای خرید سرور آنها را از شرکت های میزبانی وب اجاره کنند. در هنگام اجاره یک سرور مهمترین مسئله مشخصات سخت افزاری آن است. میزان فضای هارد دیسک سرور و قدرت و سرعت پردازنده ، میزان حافظه RAM و پهنای باند ماهیانه مجاز همگی از مسائل مهم در انتخاب سرور به شمار میروند. در کنار تمامی این مسائل ، پشتیبانی مناسب نیز بسیار مهم است. همیشه سعی کنید تنها به مسئله قیمت توجه نکنید و سعی کنید سرور را از مراکز معتبر تهیه نمایید.

یکی از تفاوت های اساسی سرور اشتراکی و سرور اختصاصی در این است که در سرورهای اشتراکی معمولا بلافاصله امکان فعالیت و استفاده از سرور مهیاست اما در سرورهای اختصاصی بایستی تنظیماتی پیش از استفاده صورت بگیرند. یکی از مهمترین مسائل نصب سیستم عامل مناسب بر روی سرور است. همچنین شما به نرم افزاری جهت کنترل و مدیریت ایمیل نیز نیاز دارید. دقت کنید که سیستم های عامل سرور معمولا نسبت به سیستم عامل های عادی به فضای بیشتری نیاز دارند. به عنوان مثال برای نصب سیستم عامل ویندوز سرور شما به فضایی در حدود 12 گیگابایت نیاز دارید.

برای برقراری ارتباط با سرور نیز روش های گوناگونی وجود دارند. یکی از رایجترین روش ها استفاده از پروتکل FTP است. شما با استفاده از یک نرم افزار FTP مانند FileZilla میتوانید با تعریف کاربران در سمت سرور و سمت Client یا کاربر این کار را انجام دهید.

روش دیگر نصب یک کنترل پنل مانند Website Panel یا Plesk است. با استفاده از این نرم افزارها قادر هستید علاوه با مدیریت فایل ها بر روی دیتابیس و ایمیل ها نیز مدیریت داشته باشید.

راه حل دیگر استفاده از Remote Desktop Connection برای برقراری ارتباط با سرور است. با این کار شما میتوانید سرور خود را مانند کامپیوتر شخصی خود کنترل نمایید.

دقت داشته باشید که معمولا شرکت ها هیچ یک از تنظیمات سیستم عامل سرور را به صورت رایگان انجام نمیدهند پس بهتر است قبل از آن که به سراغ اجاره سرور بروید اطلاعات خوبی در زمینه روش کار سیستم های عامل سرور پیدا کنید. در حال حاضر رایج ترین سیستم عامل سرور Windows Server 2008 R2 است که البته از نظر ظاهری شباهت فراوانی به ویندوز 7 دارد. این سیستم عامل در کنار امکانات مناسب از پایداری بالایی نیز برخوردار است.

یکی از بخش های پر دردسر تنظیمات مربوط به ایمیل ها و وب میل است. در حال حاضر معروفترین نرم افزارهای مدیریت ایمیل عبارتند از Smart Mail  و Mail Enable که بایستی یکی از آنها را بر روی سرور نصب کنید. پس از نصب نرم افزار بایستی پورت ها و پروتکل های ارسال و دریافت ایمیل را تنظیم و فعال نمایید. شما بر روی سرور اختصاصی این امکان را دارید که به تعداد دلخواه دامین (سایت) را بر روی سرور خود میزبانی نمایید. یکی دیگر از نیازهای اساسی یک سرور وجود بانک اطلاعاتی و یا دیتابیس است. یکی از رایج ترین نسخه های فعلی SQL Server است که نسخه از آن به صورت رایگان قابل نصب است.

در قسمت های قبلی اشاره کردیم که یک سرور در واقع یک کامپیوتر قدرتمند است که همیشه به اینترنت پر سرعت متصل است. یکی از مسائل بسیار مهم میزان پهنای باند ماهیانه سرور یا همان Bandwidth است که در واقع محدودیت حجم دانلود مجاز سرور در ماه را مشخص میکند. دقت کنید که هر چه وب سایت شما بازدیدکننده بیشتری داشته باشد نیاز به پهنای باند ماهیانه بیشتری دارید.

یکی دیگر از مشکلات رایج سرورها خرابی های سخت افزاری هستند. در کنار خرابی ممکن است قطع برق و یا ریست شدن ناگهانی سرور نیز روی دهد. شما به عنوان یک مدیر سرور بایستی همیشه بک آپ بروزی از سایت داشته باشید. برخی از شرکت ها نیز سرویس های بک آپ گیری مناسبی به شما ارائه میدهند. یکی از این سرویس ها Snapshot نام دارد که یکی کپی از هارد دیسک شما تهیه میکند تا در صورت بروز مشکل امکان بازیابی اطلاعات وجود داشته باشد.