فیس بوک موتور جستجوی خود را با نام Graph Search راه اندازی کرد

شب گذشته فیس بوک کنفرانس اختصاصی خود را برگزار نمود و در آن از سرویس Graph Search پرده برداری کرد. هرچند مارک زاکربرگ این سرویس را یک موتور جستجوی وب مانند گوگل ندانست اما سرویس گرافسرچ علاوه بر نمایش نتایج جستجوی درون فیسبوک، برای نمایش نتایج جستجوی وب از موتور جستجوی بینگ مایکروسافت کمک میگیرد. سرویس جستجوی گرافسرچ فیس بوک به کاربران این شبکه اجتماعی امکان جستجوی در میان دوستان، غذا، شغل، اخبار و هر موضوع دیگری که در فیس بوک وجود دارد را میدهد.
مارک زاکربرگ، مدیرعامل و موسس شبکه اجتماعی فیس بوک در کنفرانس شب گذشته از دشواریهای ارائه Graph Search گفت و اعلام نمود که برای ارتقاء سطح کیفی این سرویس از نظر فنی موارد بسیاری را در نظر گرفته است. این سرویس بصورت آزمایشی از طریق آدرس facebook.com/graphsearch در دسترس است.
مدیرعامل فیس بوک معتقد است که گرافسرچ حفره بزرگ میان قابلیتهای این شبکه اجتماعی را پر میکند و به نبرد با رقبای آسیبپذیر خود خواهد رفت. فیس بوک با این سرویس وارد رقابت تازهای با بزرگترین موتور جستجوی دنیا یعنی گوگل نیز خواهد شد.
فیس بوک دارای یک میلیارد کاربر است که 240 میلیون عکس و 1 تریلیون ارتباط را ایجاد کردهاند، حال این اعداد و ارقام را به موارد اشتراک گذاری شده، بروز رسانیها و پستهای کاربر اضافه کنید تا با یک مجموعه بزرگ و کم نظیر از اطلاعات هدفمند روبرو شوید. اما این ها به تنهایی برای نبرد با گوگل کافی نیستند و این شبکه اجتماعی برای نمایش محتوای خارج از فیسبوک نیز وارد همکاری تازهای با مایکروسافت شده و قرار است از موتور جستجوی Bing نیز بهره ببرد.
مدیرعامل فیس بوک اعلام کرد که 10 درصد از کل ظرفیت CPU در دسترس فیسبوک صرف محاسبه بازرسی حریم خصوصی کاربران میگردد. شاید این موضوع را برای راحت کردن خیال کاربران از حفظ حریم خصوصی آنها در سرویس جستجوی Graph Search بیان کرده باشد.
فیس بوک همچنین از تلاشش برای طبیعی و راحت نمودن جستجو در گرافسرچ خبر داد و اعلام نمود که آنها در تلاش هستند تا جستجو را به راحتی تگ کردن افراد در عکسها کنند. گرافسرچ مجهز به قابلیت تجزیه و تحلیل زبانهای طبیعی است که شباهتهای به Siri اپل دارد اما مبتنی بر متن است نه صدا. به این ترتیب نتایج نمایش داده شده برای کاربر به نوعی برای افراد داخل این شبکه اجتماعی معنی دار خواهند بود. به عنوان مثال عکسهای دوستان شما در یک پارک عمومی یا سریال تلویزیونی که پیشتر لایک کردهاید بصورت خودکار در لیست کلمات کلیدی قرار میگیرند. نتایج جستجو نیز با یک الگوریتم بسیار پیچیده و براساس علایق کاربر نمایش داده خواهند شد.
البته تمام این قابلیتها شبیه جستجوی تحت وب است و تا اینجای کار این سرویس تفاوت چندانی با موتورهای جستجوی دیگر ندارد. اما به نظر میرسد فیسبوک پا را در کفش رقبای خود نیز کرده است. به عنوان مثال «شرکتهایی که دوستان شما در آن مشغول به کار هستند جای مناسبی برای استخدام شدن است» یعنی به نوعی فیسبوک به واسطه گرافسرچ یکی از قابلیتهای مهم شبکه اجتماعی LinkedIn را به شبکه اجتماعی خود اضافه نموده است. یا به عنوان مثال دیگر، قابلیتی که به جستجوی دوستان مجرد دوست شما میپردازد و به نوعی کار شبکههای اجتماعی دوست یابی را انجام میدهد. نمونه دیگر جستجوی اماکن است که این شبکه اجتماعی را در مقابل سرویسهای رستوران یابی، تورگردی و غیره قرار میدهد.
در واقع فیسبوک با سرچگراف دقیقا بدنبال همان سیستمی است که گوگل با ترکیب شبکه اجتماعی گوگل پلاس با دیگر سرویسهایش تمایل به و قصد دارد نتایج جستجو را براساس اطلاعات ارزشمندی که از کاربرانش در اختیار دارد به نوعی هدفمند نمایش دهد.
فیسبوک احتمالا یک یاهو جدید خواهد شد و شاید هم در آینده به یک گوگل تبدیل شود. فیس بوک یک شبکه اجتماعی است اما کاربران اخبار مختلف روز دنیا را در آن منتشر میکنند، عکس و فیلم به اشتراک میگذارند و انجمنهای مورد علاقه خود را از طریق گروهها و صفحهها دنبال میکنند.